NS start met implementatie nieuw beveiligingssysteem treinen

15-09-2022

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over ERTMS in Nederland? We zetten het voor je op een rijtje.

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem wordt een start gemaakt met de implementatie van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) in alle 176 VIRM-dubbeldekkers.

Soort bericht

Nieuws

Groepen

NS

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem wordt een start gemaakt met de implementatie van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) in alle 176 VIRM-dubbeldekkers. Met leverancier Siemens Mobility is een contract ondertekend voor ontwikkeling, levering en onderhoud van het systeem. Met de implementatie van ERTMS in de grootste treinserie zet NS een grote stap in digitalisering van bestaande treinen. 

Op dit moment wordt het treinverkeer beveiligd met Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) en het seinstelsel uit 1954. Deze systemen functioneren goed, maar zijn verouderd en kostbaar in onderhoud. Daarom heeft het kabinet in 2019 opdracht gegeven ERTMS in te voeren in Nederland. Programmamanager Marco Sala legt uit wat dit betekent voor de spoorvervoerder: “Samengevat werken we aan de ombouw van treinen, opleiding van personeel en aanpassing van ICT-systemen en processen."

Digitalisering van treinen

We starten met de treinen. Naast de VIRM-dubbeldekkers volgen ook de Sprinter-series SLT en de FLIRT. Nieuwere treinen zoals SNG en ICNG hebben al ERTMS aan boord en krijgen een update of upgrade naar de nieuwste versie. Maar wat verandert er dan aan de treinen? Sala: “Omdat ERTMS een digitaal systeem is, krijgt elke trein computerapparatuur en digitale communicatieapparatuur zoals GSMR en een beeldscherm voor de machinist. Daarmee digitaliseren we de trein zodat deze kan rijden onder de nieuwe beveiliging.” Die beveiliging ligt op sommige plekken al in het spoor in Nederland, de bedoeling is dat de komende decennia het hele spoor wordt aangepast. 

Ervaring met ERTMS

Ook machinisten krijgen al een voorproefje van wat gaat komen. Sala: “We gaan met een treinsimulator langs de standplaatsen om machinisten alvast kennis te laten maken met het nieuwe systeem. Daar wordt enthousiast gebruik van gemaakt.” Aansluitend start in het vierde kwartaal van 2023 ook de ERTMS-opleiding en ervaringsrijden. Sala: “Machinisten krijgen een opleiding en daarna kunnen ze ritten met ERTMS in hun rooster verwachten. We noemen het ervaringsrijden omdat het bedoeld is voor behoud van ervaring en routine.”

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen