Op maandag 30, dinsdag 31 maart en woensdag 1 april vond RailTech 2021 plaats. Drie dagen lang werd er op verschillende podia meer verteld over de ontwikkelingen in de spoorsector op RailTech.
Op de tweede dag van het driedaagse evenement namen programmadirecteur Wim Knopperts en projectmanager Ketenbeheer Hella van Veen van de Programmadirectie ERTMS plaats op het virtuele mainstage. Daar vertelden zij meer op het programma ERTMS. Maar zij niet alleen, want ook andere internationale experts van ERTMS schoven digitaal aan.
Op koers en hard aan het werk
Het belangrijkste dat Wim Knopperts aankaart in de presentatie, is dat het programma uit de startblokken is. “De aanbesteding voor ETCS loopt, we onderzoeken innovatieve oplossingen om de implementatie van ETCS in Nederland te versnellen door een uitvraag aan de markt en we werken samen met ingenieursbureaus als Arcadis, Movares, Royal HaskoningDHV en Sweco om kennis te delen en de implementatie van ERTMS soepel te laten verlopen.”
Verschillende vervoerders treffen nu al de nodige voorbereidingen om klaar te zijn voor de overstap naar ERTMS, licht Knopperts toe. Zo heeft Arriva 36 nieuwe treinen besteld die worden uitgerust met ETCS en bouwt de NS 173 passagierstreinen om naar ETCS. Maar ook de voorbereidingen bij het goederenvervoer zijn in volle gang. Bij Siemens, Alstom en Bombardier zijn 147 locomotieven met ETCS in bestelling. In totaal moeten er 1.300 treinstellen in Nederland worden voorzien van nieuwe software.
Technologische transitie of cultuurverandering
Projectmanager Ketenbeheer Hella van Veen benadrukt dat de implementatie van ERTMS vraagt om een andere werkwijze. Dat komt door het feit dat ERTMS een digitaal systeem is. De afgelopen periode hebben de betrokken collega’s dit geconstateerd aan de hand van de ervaringen met ketenbeheer op de trajecten waar nu al met ERTMS wordt gereden. Er moet anders dan voorheen meer met elkaar worden samengewerkt. De overgang naar ERTMS is daarom niet alleen een technologische transformatie, maar vooral een cultuurverandering. Dat is moeilijk en moet stap voor stap.
Stap voor stap samenwerken
Simon Fletcher van IUC geeft aan dat de overstap naar een nieuw systeem niet één keer gebeurt. “You can’t just flip a switch”, zo geeft Fletcher aan in de presentatie. De overstap naar ERTMS moet stapsgewijs, pragmatisch en goed doordacht.
Matthias Ruete, coördinator voor Trans-Europese Transport Netwerken, legt in zijn verhaal de nadruk op de onderlinge samenwerking van de verschillende landen. Ruete geeft aan dat de landen onderling moeten overleggen, het eens moeten worden over de inpassing van ERTMS en in de toekomst moeten werken met alleen ETCS en ERTMS. Alleen op die manier biedt het systeem de landsgrensoverschrijdende voordelen waarvoor het systeem is ontwikkeld.
RailTech 2021
RailTech is het grootste evenement in de spoorsector. Dit jaar vond het event digitaal plaats. Ruim 8.300 professionals uit 91 verschillende landen namen deel aan de digital meeting. Op 8 tot en met 10 maart 2022 staat RailTech 2022 gepland. Meer informatie: https://www.railtechlive.com/.