Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over ERTMS in Nederland? We zetten het voor je op een rijtje.
Op 1 oktober is de 21e voortgangsrapportage van het programma ERTMS gepubliceerd. We rapporteren over de ontwikkelingen in de uitrol van ERTMS in het eerste halfjaar van 2024. Er is voortgang geboekt op zowel de herijking van onze aanpak als in de lopende projecten. Lees meer over Voortgangsrapportage ERTMS: stappen gezet in herijking
De Zeeuwse lijn is de nieuwe locatie voor het proefbaanvak ERTMS. Dat kondigde staatssecretaris Jansen op 3 oktober aan in de kamerbrief bij de 21e voortgangsrapportage ERTMS. Lees meer over Zeeuwse lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS
Zonder overstap reizen tussen Aken, Maastricht en Luik: vanaf eind juni kan het. Dan neemt Arriva de Drielandentrein in dienst. Er ging veel voorbereiding aan vooraf om het materieel onder drie verschillende treinbeveiligingssystemen te laten rijden. Lees meer over De Drielandentrein en Het Baken van Aken
Strukton Rail ontwikkelde de ERTMS Trackbot, een robot die fysiek zwaar, repetitief montagewerk overneemt van monteurs. “Dat is superbelangrijk”, zegt Chris Verstegen, programmamanager ERTMS van ProRail. “Want in de spoorsector hebben we moeite om de vakmensen te vinden voor nachtwerkzaamheden." Lees meer over Maak kennis met de ERTMS trackbot
Treinbeveiligingssysteem ERTMS betekent niet alleen een modern treinbeveiligingssysteem, maar ook meer onderlinge afhankelijkheid in de keten. Vervoerders, spoorbeheerders zoals ProRail, materieeleigenaren, overheden: alle ketenpartners moeten intensiever samenwerken. Lees meer over Ketenbeheer: tijd om samen door te pakken
Machinist Harold uit Zwolle deed samen met zeven collega’s het allereerste ERTMS-leertraject van NS. Hij hield een dagboek bij over zijn belevenissen. Lees meer over Dagboek van een beginnend ERTMS-machinist van NS
Op 18 april is de 20e voortgangsrapportage van het ERTMS programma gepubliceerd, over de ontwikkelingen in de uitrol van ERTMS in het tweede halfjaar van 2023. De budgetspanning en vertraging op mijlpalen is deze periode verder toegenomen, ook blijft het risicoprofiel stijgen. Lees meer over Voortgangsrapportage 20 ERTMS: Herijking in volle gang en gaat niet over 1 nacht ijs
Met de komst van ERTMS moet iedereen in de spoorse sector straks dezelfde digitale taal spreken. Om alles digitaal goed vast te kunnen leggen is een grote stap gezet; de publicatie van een digitale taalversie met vergrote woordenschat. Een mijlpaal voor alle partijen in de spoorsector. Lees meer over Grote stap gezet naar digitaal spoor
Eind 2023 startte het talentenprogramma ERTMS. Zestien startende collega’s krijgen de kans ervaring op te doen bij ProRail, Sweco, NS, Arriva, IL&T, het ministerie van IenW en de Programmadirectie ERTMS. Trainees Robert, Christine en Randy leerden veel en ervaren de kracht van het traineenetwerk. Lees meer over De toekomst van ERTMS: trainees aan de slag in talentenprogramma
De blauwdrukversie van de STM versie 1.0 heeft een aantal belangrijke verbeteringen gekregen. Dit resulteert in een nieuwe versie van het ontwerp van de STM ATB EG, versie 1.1001. Lees meer over Update technische documenten STM ATBEG/Vv - update 12
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.