Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over ERTMS in Nederland? We zetten het voor je op een rijtje.
Gerard Scheffrahn start op 1 september aanstaande als toekomstig directeur Programmadirectie ERTMS. Wim Knopperts, de huidige directeur, kondigde in februari jl. zijn vertrek in oktober a.s. aan. Lees meer over Gerard Scheffrahn start 1 september als toekomstig programmadirecteur bij Programmadirectie ERTMS
De Programmadirectie werkt aan een nieuw voorstel voor het testen en beproeven van ERTMS. Het oorspronkelijke plan om het proefbaanvak, Hanzelijn-Lelystad, een upgrade te geven naar ERTMS Level 2 Dual Signalling Baseline 2/NS ’54, heeft veel nadelen. Lees meer over Nieuw voorstel: testen, beproeven en proefbedrijf met ERTMS Only
Drie jaar na de start van de uitrol van ERTMS is het glashelder. Dit doen we samen en het wordt steeds concreter. Nu is een mooi moment om te delen waar we staan en waar we heen gaan. Daarom organiseren we het tweede ERTMS Congres op 14 juni. Meld je aan! Lees meer over Schrijf je in voor het ERTMS Congres op 14 juni 2022!
Kijk je mee in de ERTMS praktijk? In de achtste talkshow van het OKE is dat namelijk wat we deden. We stelden het Kennismakingsplatform voor en lieten zien wat je er allemaal kunt. En dat deden we niet alleen, want er schoven spoorprofessionals vanuit alle hoeken van de sector aan. Lees meer over Kijk terug | OKE Talkshow #08 – Kijk in de Praktijk
Vele collega's hebben voorstellen ingediend voor het ERTMS Congres 2022. Jij beslist mee wie kans maakt op een plek in het programma. Deel sterren uit aan de meest originele, interessante of spannende voorstellen. De best beoordeelde voorstellen maken extra veel kans op een plek op het congres! Lees meer over Beoordeel je mee? Deel sterren uit!
ProRail heeft dinsdag 8 maart 2022 officieel de opdracht de gekregen om te starten met een brede studie naar de landelijke uitrol van ERTMS. De afdeling Capaciteitsmanagement van ProRail heeft de Programmadirectie ERTMS gevraagd de studie uit te voeren. Lees meer over ProRail ontvangt opdracht studie landelijke uitrol
European Rail Traffic Management System. De naam zegt het al. European! ERTMS is niet alleen de toekomst van het spoor in Nederland. Juist die van Europa. Dat betekent dat een deel van de besluitvorming over ERTMS in Europa plaatsvindt. En dat is best ingewikkeld. Lees meer over Europese Regelgeving over ERTMS in drie minuten
SpoorPro heeft een interview met programmadirecteur Wim Knopperts gepubliceerd over het beheerst introduceren van ERTMS in het Nederlandse vervoerssysteem. Wim vertelt in het interview over een concept aanpak, waarover we in maart besluitvorming verwachten. Lees meer over Testen, beproeven en proefbedrijf
Met ingang van 1 oktober 2022 stopt Wim Knopperts als programmadirecteur ERTMS. Hij zal dan zijn rol als programmadirecteur overdragen aan zijn opvolger of opvolgster, maar blijft nog wel tot juni 2023 als adviseur beschikbaar. Lees meer over Wim Knopperts legt in najaar rol Programmadirecteur ERTMS neer
Wil jij jouw kennis delen, onderwerpen op de agenda zetten of interessante praktijkvoorbeelden bespreken tijdens het congres? Aarzel niet en pak het podium. Want de Programmadirectie ERTMS organiseert een congres waarbij je niet alleen deelnemer bent, maar ook medeprogrammamaker! Lees meer over Wat wil jij kwijt op het ERTMS congres? Pak het podium. Doe mee!
Voor de veiligheid op het spoor is het belangrijk dat treinen gedetecteerd worden. Zo weten we op welke sporen de treinen rijden en kunnen we berekenen hoe hard de treinen mogen rijden. Nu doen we dat door spoorstroomlopen in de spoorstaven (ATB), maar draadloze assentellers zijn de toekomst. Lees meer over Slimmer en sneller: Draadloze assentellers en ERTMS
Deze week heeft het Nederlandse ERTMS-programma een aanvraag ingediend voor een CEF-subsidie voor de retrofit, upgrade of montage van ERTMS BL3-systemen aan boord. De aanvraag betreft een indrukwekkend aantal van ruim 650 materieel van tien voertuigeigenaren. De aanvraag bedraagt 41 miljoen euro. Lees meer over Aanvraag ERTMS CEF subsidie ingediend: ruim 650 stuks materieel
In opdracht van ProRail heeft een unieke samenwerking tussen de ingenieurs van Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV recentelijk het conceptontwerp van het treinbeveiliging- en besturingssysteem ERTMS van Kijfhoek naar Belgische grens opgeleverd. Lees meer over Samenwerking bereikt belangrijke mijlpaal ERTMS
ProRail geeft systeemleverancier Alstom opdracht de STM ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG baanvakken) te ontwikkelen. Deze module is nodig in de periode dat ERTMS materieel rijdt over baanvakken met ATBNG. Lees meer over ProRail geeft startschot voor STM ATB Nieuwe Generatie
De invoering van treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) gaat gepaard met een aantal omvangrijke aanbestedingen. Een daarvan is de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS, afgekort GAST-ERTMS. ProRail en Thales tekenden op 7 december het contract. Lees meer over ProRail en Thales tekenen contract voor assentelsysteem ERTMS
Het Nederlandse ERTMS-programma heeft de mogelijkheid aangekondigd om subsidie aan te vragen voor het retrofitten, upgraden of monteren van ERTMS BL3-systemen aan boord. Snelle actie is wel gewenst. Deadline voor het indienen van voorstellen is 19 januari 2022. Lees meer over Huidige CEF-subsidie mogelijkheden
Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Tijdens een werkbezoek aan Groningen ondertekende staatssecretaris Steven van Weyenberg (IenW) samen met betrokken provincies hiervoor de bestuursovereenkomst. Lees meer over Noord Nederland met nieuw treinbeveiligingssysteem ERTMS klaar voor de toekomst
In oktober 2021 vond de 14e editie van de Dag van de Rail plaats in het Huis der Provincie Gelderland. Het hoofdthema was in de lijn met het Europees jaar van het spoor: Oog op Europese ambities; nationaal en regionaal. Lees meer over Dag van de Rail 2021 - In gesprek over internationale verbindingen
Vrijdag 1 oktober 2021 bood de Staatssecretaris de 15e voortgangsrapportage ERTMS aan bij de Tweede Kamer en is deze gepubliceerd. De belangrijkste mijlpalen in deze voortgangsrapportage gaan over het proefbaanvak en de voorgenomen toevoeging van de Noordelijke lijnen aan de scope van het Programma. Lees meer over 15e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Eenduidige en heldere communicatie. Dat is van groot belang voor een veilig en betrouwbaar spoor. Maar welke taal spreken we in het ERTMS-tijdperk? Daarover ging de zesde talkshow van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS op woensdag 15 september 2021. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #6 Do you speak ERTMS?
Het programma ERTMS is live met een nieuwe website. Op dit online platform vind je algemene informatie over ERTMS als Europese standaard, eindgebruikers leren ERTMS (nog beter) kennen en implementerende organisaties lezen er over subsidiemogelijkheden en relevante projecten. Lees meer over Nieuwe website voor het programma ERTMS
Op vrijdag 25 juni 2021 verzamelden zo’n 50 spoor deelnemers om het met elkaar te hebben over de Europese regelgeving en ERTMS. Vijf sprekers vertelden meer over de rol van Nederland in dit geheel, de manier waarop besluiten worden genomen en welke partijen daarbij aan tafel zitten. Lees meer over Terugblik Themabijeenkomst: Regelgeving en ERTMS in Europa
ERTMS Level 2 Baseline 3. Wie over ERTMS in Nederland leest, komt deze versie van het beveiligingssysteem overal tegen. Maar wat is een Baseline nu eigenlijk en waarom komt precies deze versie in Nederland? Henri van Houten, van de afdeling Techniek van Assetmanagement bij ProRail, legt uit. Lees meer over Henri van Houten over Baselines: “Het is eigenlijk net een Windows-versie”
Volgens de Van Dale is de definitie van verkeer het zich bewegen of het vervoer van personen, voertuigen en goederen. Verkeersregels zijn dan logischerwijs alle afspraken daarover gelden. Maar als we het hebben over verkeersregels, denkt iedereen als eerste aan vervoer over de weg. Lees meer over Edsel Geenjaar over de operationele regels ERTMS
De implementatie van ERTMS heeft invloed op alle onderdelen van de spoorsector. Om het systeem nu en in de toekomst goed te laten functioneren is het van belang dat oplossingen en besluiten in onderlinge samenhang worden bekeken en worden genomen. Lees meer over Taken, rollen en bevoegdheden op een rij voor stelselmanagement ERTMS
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft zich voorgenomen om de Noordelijke Lijnen toe te voegen aan de scope van het Programma ERTMS. Lees meer over Noordelijke Lijnen toegevoegd aan Programma ERTMS
Het komend jaar worden er door de implementerende organisaties contracten afgesloten met ERTMS-leveranciers voor de ombouw van de infra en de inbouw van ETCS in het materieel. De eindgebruikers willen na oplevering een betrouwbaar vervoersproduct neerzetten. Lees meer over Blijf eindgebruikers betrekken bij ERTMS ontwikkeling!
Is ERTMS nog nieuw voor je en wil je er wat meer over weten? Bekijk dan de algemene introductie ERTMS van ProRail en leer de basics over ERTMS ten aanzien van de techniek, de uitrol in Europa, de spoorgebruikers en de implementatie. En wil je nog wat meer weten? Volg dan de lesmodules. Lees meer over Algemene introductie ERTMS
Vrijdag 23 april 2021 organiseerde het OKE een themabijeenkomst met als onderwerp ‘Simulatie en ERTMS’. Daarin stond de vraag centraal welke simulatoren bijdragen aan een succesvolle implementatie van ERTMS. Lees meer over Eerste themabijeenkomst OKE over simulatie geslaagd
Op donderdag 20 mei 2021 organiseerde het OKE de vijfde online talkshow. Tijdens de talkshow kwamen verschillende sprekers langs om de deelnemers meer te vertellen over de verschillen tussen Baseline 2 en Baseline 3 voor treindienstleiders en machinisten. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #5 Verschillen Baseline 2/Baseline 3
Op maandag 19 april is de 14e voortgangsrapportage ERTMS (VGR-14) door de Staatssecretaris aan de Kamer verzonden en gepubliceerd. De rapportage gaat in op de voortgang van de 55 projecten die op dit moment deel uit maken van het ERTMS programma. Lees meer over 14e Voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Op maandag 30, dinsdag 31 maart en woensdag 1 april vond RailTech 2021 plaats. Drie dagen lang werd er op verschillende podia meer verteld over de ontwikkelingen in de spoorsector op RailTech. Lees meer over ERTMS vertegenwoordigd op RailTech 2021 in Utrecht
In het Programma ERTMS staat de gebruiker voorop. Dat draagt namelijk bij aan een succesvolle implementatie van ERTMS. In het spoor is het gebruikelijk om ingenieurs alles te laten bedenken. Lees meer over SME’s: Daar komt ERTMS verder mee!
De taken van de afdeling Implementatie ERTMS Materieeleigenaren en Vervoerders (IEMeV) zijn sinds de oprichting 2 jaar geleden verschoven. Dat vroeg ook om een uitbreiding van de management taken binnen IEMeV. Lees meer over Marnix Kerkhoff aangetrokken als Manager IEMeV
17 maart 2021 vond de vierde talkshow van het OKE plaats, met als thema Rangeren met ERTMS. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #4 Rangeren
De ERA ERTMS Operationele Harmonisatie werkgroep, waarin naast ERA, CER, EIM, de Europese toezichthouders en de Europese vakbonden zitting hebben, is de afgelopen tijd druk met het verder harmoniseren van de operationele regels van ERTMS. Lees meer over Nieuwe TSI OPE Appendix A in wording
Heb je de uitzending van de derde Talkshow van het OKE gemist of wil je een presentatie nog een keer bekijken? De links naar de opgenomen Talkshow van 12 november 2020 kun je hieronder terug vinden. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #3
Hoe zou het zijn als treindienstleider en machinist in één simulatieomgeving kunnen werken en daardoor de bedachte werkprocessen voor ERTMS nog beter kunnen beoordelen? Lees meer over Treinsimulator van Corys gekoppeld aan verkeersleidingssimulator van ProRail
Op 3 augustus 2020 (update 10) is de certificering van de STM ATBEG/Vv bekend gemaakt. Er zijn nu zijn diverse nieuwe documenten opgesteld en een aantal bestaande documenten zijn aangevuld. Lees meer over Update technische documenten STM ATBEG/Vv - update 11
Na de eerdere realisatie van de STM-ATBEG wordt er nu ook gewerkt aan een STM-ATBNG. De Programmadirectie ERTMS wil materieeleigenaren en vervoerders de mogelijkheid bieden om feedback te geven op de ProRail vraagspecificaties van de nog te ontwikkelen STM-ATBNG. Lees meer over Wij vragen uw feedback op de vraagspecificaties van de STM-ATBNG
Mijn vader was ook spoorman. In de kelder van de Inktpot schijnt zijn naam in sierlijke handgeschilderde letters nog net zichtbaar te zijn op één van die solide houten deuren. Lees meer over Harmonisatie of Culturele revolutie?
Eén van de uitdagingen die de invoering van ERTMS met zich mee brengt is het rangeren met ERTMS. Hiervoor is onder leiding van projectmanager Erik van Bekkum van het ERTMS Programma een prototype ontwikkeld voor het hulpmiddel om effectief te kunnen rangeren met ERTMS. Lees meer over Rangeren met ERTMS getest bij Railpro
Het woord ‘interoperabel’ begint in de spoorsector de laatste jaren steeds meer de allures aan te nemen van zwaargewichten zoals ‘veiligheid’. Met het woord ‘veiligheid’ kun je in de spoorsector elke discussie doodknuppelen of het geeft toegang tot onvoorstelbare budgetten. Lees meer over Verwarring over ‘Interoperabiliteit’
Woensdag 22 september was Arjo van Loo namens het OKE te gast bij SpoorPro TV om een toelichting te geven op het hoe en waarom van de landelijke vakbekwaamheidseisen ERTMS. Lees meer over OKE licht Vakbekwaamheidseisen ERTMS toe in SpoorPro TV
Bij de digitalisering van de spoorbeveiliging kun je niet zonder de gebruikers. Machinisten, treindienstleiders, monteurs, en meer, hebben we nodig om ERTMS succesvol in gebruik te nemen. Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE) is de link tussen de partijen die ERTMS realiseren en de gebruikers. Lees meer over Gebruikers gaan intensief samenwerken bij invoering ERTMS
Heb je de uitzending van de 2de Talkshow van het OKE gemist? De links naar de opgenomen talkshow van 9 september 2020 en de presentaties kun je hieronder terug vinden: Lees meer over 2de online Gebruikersplatform | Woensdag 9 september
Binnen enkele jaren worden vrijwel alle 7000 machinisten in Nederland opgeleid of bijgeschoold om te kunnen rijden met ERTMS. De voorbereidingen voor de opleidingen zijn in volle gang. Lees meer over Landelijke vakbekwaamheidseisen ERTMS voor machinisten gereed
Begin juni hebben we de marktconsultatie Verplaatsing van Voertuigen zonder ETCS gepubliceerd. Deze is inmiddels succesvol afgerond. Lees meer over Marktconsultatie Verplaatsing van voertuigen zonder ETCS succesvol afgerond
Op 18 juni jl. is de verkoop van de STM ATBEG/Vv gestart en nu is ook de certificering behaald. Lees meer over Certificering STM-ATBEG/Vv behaald! – update 10
6 juli vond de eerste bijeenkomst van het Gebruikersplatform ERTMS plaats. Doel van het platform is om expert-machinisten, expert-treindienstleiders, vakinhoudelijke leidinggevenden, opleiders en instructeurs samen te brengen. Lees meer over 1ste (online) bijeenkomst Gebruikersplatform succesvol!
Je hoort het zo nu en dan: Waarom gaan we in Nederland zoveel geld uitgeven om een goed werkend beveiligingssysteem te vervangen? Lees meer over ERTMS, Waarom eigenlijk?
Arriva Nederland en Stadler ondertekenden een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in 36 van de treinen van haar vloot. Lees meer over Arriva ondertekent contract met Stadler voor eerste inbouw van ETCS-systeem GUARDIA in treinen
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten en de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-9
Het primaire doel van de marktconsultatie is om inzicht te krijgen in alle mogelijkheden om spoorvoertuigen (ook wel rollend materieel genoemd), die maar af en toe over ERTMS trajecten rijden, uit te rusten met een economisch gunstige tijdelijke ETCS on board oplossing. Lees meer over Marktconsultatie Verplaatsing van Voertuigen zonder ETCS gestart
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv en in de update 6 is de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-8
ProRail is dinsdag 28 april jl. gestart met de aanbesteding voor de leverancier van het Central Safety System (CSS), het hart van het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS. Lees meer over ProRail zet belangrijke stap in realisatie ERTMS
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv en in de laatste update is de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-7
Het ontwikkelproject STM-ATBEG/Vv bevindt zich in de laatste fase. Het gehele ontwerp is gereed en het product functioneert conform eisen. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-6
Afgelopen najaar hebben we clarification meetings georganiseerd voor leveranciers van ERTMS boordapparatuur. De Programmadirectie heeft de resultaten van deze meetings samengevat in een publicatie. Lees meer over Resultaten clarification meetings ‘Generiek Programma van Eisen Materieel'
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STMS-ATBEG. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-5
In de vorige update over dit traject in het nieuwsbericht op 13 december, heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update 4
In de vorige update over dit traject in het nieuwsbericht op 7 november, heeft het programma ERTMS aangegeven dat de beschreven blauwdruk en de licentie daarvan naar verwachting in de eerste helft van 2020 beschikbaar komt. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/Vv – update 3
De Nederlandse overheid heeft vanuit de EU groen licht gekregen voor het verstrekken van een subsidie van 22,2 miljoen euro voor het opwaarderen van bestaande veiligheidssysteem aan boord van goederenlocomotieven. Lees meer over Groen licht voor nationale subsidie voor upgrade en ombouw goederenlocomotieven
Op 21 november 2019 is het document Gebruikersprocessen ERTMS level 2 v1.0 vrijgegeven door het Programma ERTMS. Lees meer over Document Gebruikersprocessen ERTMS level 2 v1.0 vrijgegeven
Op 6 november jl. heeft de Europese Commissie haar goedkeuring verleent aan Nederlandse steun voor de upgrade naar ERTMS Baseline 3 van goederenlocomotieven. Lees meer over Europese Commissie geeft goedkeuring aan Nederlandse steun voor ERTMS upgrade goederenlocomotieven
In aansluiting op de berichtgeving via deze site op 2 september j.l., informeert de programmadirectie ERTMS hierbij over het beschikbaar komen van de STM-ATBEG/Vv. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM – update-2
Op dinsdag 29 oktober is de 11e voortgangsrapportage ERTMS (VGR-11) door de Staatssecretaris aan de Kamer verzonden en gepubliceerd. Lees meer over 11e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Hieronder treft u twee documenten aangaande twee separate markconsultaties met betrekking tot specificaties voor ERTMS beveiligingssysteem Infrastructuur, die in 2019 door ProRail zijn gehouden. Lees meer over Informatie Marktconsultaties specificaties voor ERTMS beveiligingssysteem Infrastructuur 2019
In aansluiting op de berichtgeving via deze site op 2 augustus j.l., informeert de programmadirectie ERTMS hierbij dat gekozen is voor het traject inhoudende een door het programma ontwikkelde STM-blauwdruk en prototype. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM – update
Naar aanleiding van de eerdere publicatie van het Generiek Programma van Eisen Materieel v1.0 (hierna “GPvEM”) heeft de programmadirectie ERTMS vernomen dat er leveranciers van ERTMS boordapparatuur zijn die graag hun zienswijze over het GPvEM willen delen. Lees meer over Aanmelden clarification meetings Generiek Programma van Eisen Materieel
In 2016 zijn er door het programma ERTMS twee trajecten gestart met als doel ervoor te zorgen dat leveranciers van ERTMS-boordsystemen, die niet over een STM-ATBEG/VV beschikken wel zo’n STM kunnen verwerven onder gelijke (commerciële) condities. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/VV
Onlangs is een aantal documenten uit het ERTMS-programma per abuis online vindbaar geweest via de website van het programma. Lees meer over Publicatie programmadocumenten ERTMS
Naar aanleiding van de eerdere publicatie van het Generiek Programma van Eisen Materieel v1.0 (hierna “GPvEM”) heeft de programmadirectie ERTMS vernomen dat er vragen zijn van marktpartijen over het GPvEM. Lees meer over Vooraankondiging clarification meetings Generiek Programma van Eisen Materieel
Het begin juni in het Managementteam ERTMS vastgestelde document Generiek Pakket van Eisen Materieel versie 1.0 (GPvEM v1.0) is vanaf heden beschikbaar. Deze versie vervangt de op 21 maart 2019 vrijgegeven versie 0.93 van het document, die hiermee vervalt. Lees meer over Generiek Pakket van Eisen Materieel versie 1.0 beschikbaar gesteld
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem. Lees meer over ERTMS in de ministerraad
Vrijdag 26 april jl. heeft de Staatsecretaris de 10e voortgangsrapportage ERTMS aan de Tweede Kamer gestuurd. Naast het feit dat ze in haar brief als gebruikelijk in gaat op de rapportage zelf, is er in de brief ook aandacht voor haar bestuurlijke reactie op het BIT-rapport. Lees meer over Tiende voortgangsrapportage ERTMS
Let op: betreft een conceptversie ter indicatie. Lees meer over Generiek Pakket van Eisen Materieel versie 0.93 beschikbaar op aanvraag
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS. Lees meer over Sleutelrol voor ProRail en 9e Voortgangsrapportage ERTMS is gepubliceerd
Via deze aankondiging informeert het Programma ERTMS u over de aankomende marktsessie op donderdag 8 november 2018 van 15:00 tot 18:00u. Lees meer over Aankondiging Marktsessie Programma ERTMS
Maandag 28 mei is de achtste voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd, welke rapporteert over de periode 01 juli – 31 december 2017. Lees meer over Achtste voortgangrapportage ERTMS gepubliceerd
Via deze aankondiging informeert het programma ERTMS u over de aankomende Leveranciersbijeenkomst op maandag 25 juni 2018 van 15:00 tot 18.00 uur. Lees meer over Aankondiging Leveranciersbijeenkomst programma ERTMS
Zoals aangekondigd op TenderNed en op de website van het programma ERTMS wordt op 4 oktober aanstaande een informatiebijeenkomst georganiseerd voor de aanbesteding van de STM ATBEG. Lees meer over Informatiebijeenkomst aanbesteding STM ATBEG
Dinsdag 5 september is de aanbesteding van STM ATBEG gepubliceerd op TenderNed. Lees meer over Aanbesteding ontwikkeling en levering van een STM ATB voor ERTMS materieel
Donderdag 10 november 2016 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer over ERTMS gesproken met staatssecretaris Dijksma in een algemeen overleg (AO). Lees meer over Plannen ERTMS goed ontvangen door Tweede Kamer
Vanaf 2015 consulteert het programma ERTMS marktpartijen. Deze marktconsultaties zijn bedoeld om de mogelijkheden en voorkeuren van de markt voor de realisatie van ERTMS in Nederland te inventariseren. Lees meer over Vervolg marktconsultaties ERTMS vanaf december 2016
Op 23 september is de nieuwste voortgangsrapportage van het programma ERTMS door de staatssecretaris verstuurd aan de Tweede Kamer. Deze vijfde voortgangsrapportage blikt terug op de eerste helft van 2016. Lees meer over Voortgangsrapportage programma ERTMS aan de Tweede Kamer
Een aanbesteding- en contracteringstrategie (ACS) is nodig om te komen tot een doelmatige aanbesteding. Afgelopen periode is deze strategie voor het programma uitgewerkt. Lees meer over Stand van zaken aanbesteding- en contracteringstrategie
Het programma ERTMS heeft een uitrolstrategie opgesteld en deze is op 23 september door staatssecretaris Sharon Dijksma met een begeleidende brief aan de Tweede Kamer gestuurd. Lees meer over Uitrolstrategie
Op 21 juni 2016 heeft staatssecretaris Dijksma een brief gestuurd aan de Tweede Kamer waarin zij aangeeft een deel van het budget van het programma ERTMS te zullen gebruiken voor het vergroten van de capaciteit op station Schiphol. Lees meer over Deel budget programma ERTMS bestemd voor oplossen problematiek Schiphol
Tweede marktconsultatie programma ERTMS. Lees meer over Aankondiging tweede marktconsultatie programma ERTMS
Wim Fabries: "Wat vinden onze stakeholders en marktpartijen van de concept ACS? Dit is de gelegenheid om mee te denken!" Lees meer over Interview Wim Fabries: consultatie concept aanbesteding- en contracteringstrategie programma ERTMS
Per vandaag worden stakeholders en marktspelers uitgenodigd om te reageren op het concept voor de aanbesteding- en contracteringstrategie voor ERTMS. Lees meer over Consultatie concept aanbesteding- en contracteringstrategie ERTMS
26 april is de vierde voortgangsrapportage over het programma ERTMS verstuurd naar de Tweede Kamer. Hierin wordt de voortgang beschreven van de tweede helft van 2015. Lees meer over Voortgangsrapportage en ADR rapport verstuurd naar Tweede Kamer
Op 12 juni 2015 is de eerste marktconsultatie van het programma ERTMS aangekondigd op TenderNed inclusief marktconsultatiedocument met vragen aan marktpartijen over aanbestedingstrategie, syteemintegratie, materieel en infrastructuur. Lees meer over Verslag Marktconsultatie ERTMS 2015
Network Rail en ProRail zijn een strategische samenwerking gestart om de volgende generatie treinbeveiliging en -beïnvloeding te helpen ontwikkelen. Dit betekent dat de twee organisaties zich committeren aan het delen van kennis en het samenwerken op research & development op dit gebied. Lees meer over Network Rail en ProRail starten strategische samenwerking innovatie in digitale rail technologie
ERTMS (European Rail Traffic Management System) is een set specificaties op basis waarvan systemen voor besturing en beveiliging van het treinverkeer kunnen worden gemaakt. Deze worden vastgesteld door de Europese commissie. De laatste versie is vastgesteld in 2012. Lees meer over Nieuwe specificaties ERTMS worden vastgesteld
Afgelopen maand was het programma ERTMS in het nieuws. De aanleiding was een brief aan de Tweede Kamer van staatssecretaris Sharon Dijksma. In de brief kondigt de staatssecretaris aan dat het programma meer tijd krijgt voor de voorbereiding van de uitrol van ERTMS in Nederland. Lees meer over Programma ERTMS krijgt meer tijd
In de Voorkeursbeslissing is de richting bepaald voor waar er in Nederland ERTMS aangelegd gaat worden tot 2028. In principe wordt al het materieel van ERTMS voorzien en een deel van de infrastructuur: de TEN-T trajecten (Europese corridors), OV SAAL en de drukste (PHS)trajecten. Lees meer over Onderzoek: Op welke trajecten komt ERTMS?
Op dit moment spreken we met stakeholders over Baselines. ERTMS is gebaseerd op Europese specificaties waarin de functionaliteit van het systeem wordt omschreven. Lees meer over Ontwikkeling in ERTMS Baselines
In september zijn er bijeenkomsten voor materieeleigenaren/ vervoerders en voor decentrale overheden geweest. In de bijeenkomsten is het proces van de algemene aanbesteding- en contracteringstrategie toegelicht. Hier wordt nog volop aan gewerkt. Lees meer over Bijeenkomsten materieeleigenaren en decentrale overheden
Programma ERTMS Jaarbeursplein 22 3521 AP Utrecht
Veelgestelde vragen Bibliotheek Nieuws Contact Disclaimer Over het OKE Veelgestelde vragen Nieuws Contact MT RailFreight Veelgestelde vragen Nieuws Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.