De Programmadirectie ERTMS werkt samen met implementatieorganisaties (IO’s). Dat zijn spoornetwerkbeheerder ProRail, landelijke vervoerder NS, maar ook materieeleigenaren, regionale reizigersvervoerders, goederenvervoerders, spooraannemers en spoorpartijen met historisch materieel.
Binnen ProRail werkt de afdeling Implementatie ERTMS ProRail (IEP) aan de implementatie van ERTMS in de infrastructuur. Bij NS is ERTMS@NS ingericht om alle treinen en het personeel voor te bereiden op de komst van ERTMS. Alle materieeleigenaren, regionale vervoerders, goederenvervoerders, spooraannemers en historisch materieel worden ondersteund door IEMeV.
ProRail is als spoorwegbeheerder verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur in Nederland. Daarmee is het ook aan ProRail om ERTMS in te bouwen in de baan en in communicatiemiddelen op centrale plekken. Dat doet de afdeling Implementatie ERTMS ProRail. ProRail
NS is de grootste reizigersvervoerder van Nederland en verzorgt dagelijks voor ruim 1 miljoen reizigers treinritten. De mensen en treinen die deze ritten mogelijk maken, moeten in de toekomst ook klaar zijn voor ERTMS. Het programma dat daar binnen NS verantwoordelijk voor is, heet ERTMS@NS. NS
De baanvakken op de internationale trajecten (TEN-T corridors) worden omgebouwd naar ERTMS. De spoorgoederenvervoerders moeten ervoor zorgen ervoor dat hun materieel dat op deze baanvakken rijdt ook van ERTMS voorzien is. Goederenvervoerders
Op het Nederlandse spoor rijdt nog een groep materieel die straks op baanvakken rijdt waar ERTMS wordt aangelegd. Het historisch materieel, ook wel de ‘zwarte vloot’ genoemd. Deze groep bestaat uit stoom-, diesel- en elektrische locomotieven. Ook diesel- en elektrische treinstellen vallen eronder. Historisch materieel
Aannemers bouwen continu aan en rond het spoor. Zij hebben aannemersmaterieel nodig. Zowel om het werk uit te voeren, als om op de werklocatie te kunnen komen. Infravervoerders
Provincies en vervoersautoriteiten exploiteren hun regionale lijnen via een vervoersconcessie. Regionale vervoerders schrijven zich daarvoor in. Ze moeten dan voor de duur van de concessie openbaar vervoer aanbieden op het spoor. Regionale reizigersvervoerders
Niet alle spoorvoertuigen die binnen de EU rijden, zijn eigendom van een spoorwegonderneming. Sommige spoorvoertuigen worden verhuurd door materieeleigenaren. Materieeleigenaren
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.