Hoe zou het zijn als treindienstleider en machinist in één simulatieomgeving kunnen werken en daardoor de bedachte werkprocessen voor ERTMS nog beter kunnen beoordelen?
Met hulp van de experts van Corys en Ordina is nu bewezen dat er een werkbare koppeling gemaakt kan worden tussen de treinsimulator en de verkeersleidingssimulator, waarmee dit mogelijk wordt.
Het overgrote deel van de mensen die in de spoorsector werken gaan op kortere of langere termijn met ERTMS aan de slag. Twee functionarissen die dit direct gaan merken in hun dagelijkse werk zijn de machinist en de treindienstleider. Normaal gesproken begint hun kennismaking met het nieuwe systeem pas bij de opleiding. De Programmadirectie ERTMS vindt dat veel te laat en wil gebruikers al eerder betrekken bij ERTMS, zodat ze invloed hebben op hun toekomstige werk.
Vanaf de start van het programma zijn machinisten en treindienstleiders betrokken bij het evalueren van de operationele processen die bedacht zijn voor ERTMS. De kwaliteit van die evaluatie valt of staat bij hoe goed je je in een operationeel scenario in kan leven. Dat is lastig als je dat alleen aan de hand van een stuk tekst, wat plaatjes en een stroomschema moet doen.
Proof of concept
Om niet meteen veel manuren te steken in een project waarvan het succes onzeker was, is besloten eerst te kijken of er een eenvoudige koppeling gemaakt zou kunnen worden tussen beide simulatoren in een Proof of Concept project. Het doel van de Proof of Concept was om de treinsimulator van Corys te koppelen aan de verkeersleidingssimulator van ProRail.
Met name het uitwisselen van ETCS berichten tussen de simulatoren was spannend. Het doel was om de ETCS berichten volledig te laten voldoen aan de ERTMS specificaties. Binnenkort loopt het Proof of Concept project af. Het is nu al duidelijk dat er een werkbare koppeling gemaakt kan worden tussen de treinsimulator en de verkeersleidingssimulator. Op korte termijn zal er dan ook een nieuw project worden opgestart. Hierin gaan we de koppeling tussen de twee simulatoren verder ontwikkelen zodat er ERTMS scenario’s mee gesimuleerd kunnen worden.
Tijdens de evaluatie ontstond er bij deze gebruikers dan ook de behoefte om de scenario’s na te kunnen spelen op een simulator. Simulatoren verhogen het inlevingsvermogen en verbeteren daarmee de uitkomst van de evaluatie. Zowel de machinist als de treindienstleider zijn gewend aan het oefenen van scenario’s op simulatoren, maar dit doen ze nu nog apart van elkaar. Het toetsen van scenario’s kan je het beste gezamenlijk doen, in één simulatie-omgeving. Zo ontstond het idee om de opleidingssimulator van vervoerders te koppelen aan de opleidingssimulator van Verkeersleiding.