Wie een Europees treinbeveiligings- en besturingssysteem wil invoeren, moet daarvoor natuurlijk optrekken met partners uit andere Europese landen. Onlangs bracht een delegatie van de Deutsche Bahn een bezoek aan ProRail om ervaringen uit te wisselen over testen en simulaties met het European Rail Traffic Management System (ERTMS).
ERTMS-testcentrum
Waar de Duitsers veel ‘buiten’ testen, op testterreinen, heeft ProRail de testomgeving van ERTMS naar binnen gehaald. Het bezoek vond dan ook plaats op het RailCenter in Amersfoort. De plek waar ProRail samen met leveranciers een ERTMS-testcentrum heeft ingericht. Hier konden we laten zien hoe dit beveiligings- en besturingssysteem nu al werkt en welke nieuwe ontwikkelingen we testen.
Samen als basis
“Samenwerking is de basis van ERTMS”, zei Karel van Gils, directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing ProRail, tijdens het bezoek. “Als ProRail steken we veel energie in die samenwerking. Zowel met de overheid, vervoerders en leveranciers, als internationaal. Voor de zomer ontvingen we ook al een groep collega’s van Network Rail. Nederland is klein, maar wacht juist de grote broers niet af. We zijn klein genoeg om digitalisering te versnellen.”
Capaciteit vergroten
Onze Oosterburen werken, net als wij op de meeste trajecten, nog met een zeventig jaar oud systeem van relaiskasten en bijbehorend treinbeveiligingssysteem. ERTMS maak het in de toekomst niet alleen makkelijker verbeteringen in het systeem door te voeren, omdat een digitaal systeem met nieuwe releases geüpdatet kan worden, dit besturingssysteem vergroot ook de capaciteit van het spoor.
Het wordt makkelijker om veilig meer treinen over hetzelfde traject te laten rijden. Noodzakelijk voor Nederland, waar we groei van 30% meer reizigers en 50% meer goederenvervoer verwachten in 2030. Maar dat ook meer Duitsers de trein in willen bleek deze zomer wel, toen een proef met het 9-euro-ticket een enorm succes was.