Een belangrijke mijlpaal: het tweede prototype goederenlocomotief van leasingmaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) is omgebouwd . Afvaardigingen van EU agentschap CINEA, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Programmadirectie ERTMS brachten een bezoek aan Prüfcenter Wegberg-Wildenrath van Siemens, waar het prototype getest is.
For English, click here.
Inzet op belangrijke Europese goederencorridors
De locomotieven, klasse ES64F4, worden ingezet op belangrijke Europese goederencorridors. Het startpunt van een aantal van deze corridors ligt in de haven van Rotterdam. Daarom werd de ombouw van de locomotieven mede mogelijk gemaakt door subsidies vanuit de Europese Unie en Nederland.
De prototypes zijn na ombouw uitvoerig getest in het testcentrum van Siemens. Nu gaat een twee jaar durende periode van testen en toelating in verschillende Europese landen van start. Na het succesvol verlopen van deze testen en toelatingen krijgt ook de rest van de vloot een upgrade.
Uitdagingen Europese uitrol ERTMS
De combinatie Siemens-Alstom loopt met de ombouw van deze MRCE locomotieven voorop in de upgrade naar ERTMS baseline 3. Dit maakt het delen van opgedane ervaringen essentieel. MRCE en Siemens grepen het bezoek dan ook aan om de uitdagingen in de autorisatie in de landen van het inzetgebied van de locomotief onder de aandacht te brengen. Daarbij blijkt het belangrijk dat fabrikant en vergunningverleners op een pragmatische wijze met elkaar samenwerken gedurende de migratie van ERTMS in de verschillende landen. Met de aanwezigheid van de ERTMS coördinator is een eerste stap gezet voor het breder delen van deze uitdagingen.
“Dit project wordt medegefinancierd door de financieringsfaciliteit voor Europese verbinding.”
“In deze publicatie wordt slechts de mening van de auteur weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.”