ERTMS-symposium: IT’s happening

28-09-2023
2950 keer bekeken

Vanaf 2050 is ERTMS het standaard beveiligingssysteem in heel Nederland. Het invoeren van het systeem is complex en vraagt om mankracht. Wat zijn nu de nieuwste ontwikkelingen? En wat zijn de inmiddels behaalde successen van de invoering?

Soort bericht

Evenement

Vanaf 2050 is ERTMS het standaard beveiligingssysteem in heel Nederland. Het invoeren van het systeem is complex en vraagt om mankracht. Wat zijn nu de nieuwste ontwikkelingen? En wat zijn de inmiddels behaalde successen van de invoering? Dat waren de vragen tijdens het symposium ERTMS, IT’s happening op 26 september 2023. Ruim 500 professionals uit de spoorsector kwamen bijeen in het Spoorwegmuseum in Utrecht om met elkaar te spreken over ERTMS. Het symposium stond in het teken van ontmoeting, innovaties en ervaren.

De afkorting ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. De techniek en communicatie rond het spoor veranderen drastisch. Het spoor én de trein gaan van analoog naar digitaal. De invoering van ERTMS is een enorme klus, met tal van raakvlakken en vele stakeholders. Met als doel: ERTMS maakt het spoor veiliger, betrouwbaarder en sneller.

Meer weten over ERTMS?
Klik hier

Als sector samen de uitdaging aan

Onder leiding van dagvoorzitter Maarten Bouwhuis opende het symposium met een interview met Gerard Scheffrahn, programmadirecteur ERTMS. Volgens Gerard is ERTMS een sprong vooruit, maar een complexe uitdaging: “Die complexiteit zit in meerdere factoren. Eén: we werken met nieuwe technologie die voortdurend in ontwikkeling is. ERTMS is nog maar het begin van de gehele digitalisering van het spoor. Een platform waarop volgende innovaties kunnen plaatsvinden. Daarnaast moeten we 700 km spoor en al het materieel van vervoerders van reizigers en goederen en verladers aanpassen. En machinisten opleiden om met ERTMS te rijden. En dat terwijl de winkel gewoon open blijft, de treinen gewoon blijven rijden. Dat is een enorme logistieke puzzel. Drie: de samenwerking met veel partijen die allemaal hun eigen belangen en problematiek hebben en soms ook elkaars concurrenten zijn. Vier heeft te maken met de uitdrukking: de kost gaat voor de baat uit. Soms liggen die baten zo ver in de toekomst, dat het buiten de planningshorizon ligt en het dus lastig wordt. Tot slot moeten we ons werk en de oplossingen die we kiezen ook coördineren met onze collega’s in het buitenland. Dit alles maakt ERTMS een onoverzichtelijke, weerbarstige situatie die met niets te vergelijken is.” Daarom lag de focus van het symposium dit jaar op de stappen die ondertussen zijn gezet. Zo gingen bezoekers met elkaar in gesprek over behaalde successen, ontwikkelingen en welke leerlessen daaruit zijn gehaald. “We doen dit als spoorsector met elkaar. We hebben elkaar nodig en gezamenlijk zetten we de schouders onder dit project. Dat vraagt om creativiteit en samenwerking. Maar dit programma biedt ook de kans om met en van elkaar te leren”, aldus Gerard.

Praktijkervaring nodig om te leren

“Bij een grote uitdaging zoals ERTMS lopen zaken anders dan verwacht”, benoemt gastspreker Paul Iske, hoogleraar Open Innovation & Business Venturing en Chief Failure Officer van het Instituut voor Briljante Mislukkingen. “De wereld verandert snel en wordt complexer. Durf daarom te experimenteren, maar vergeet er niet van te leren”, aldus Paul. Hij schetst tijdens zijn verhaal het belang en de waarde van een lerende aanpak. Een succesverhaal bestaat nooit alleen uit hoogtepunten. Het zijn juist de leermomenten, flexibiliteit en het aanpassingsvermogen die een project tot een succes maken. In zijn toespraak daagde Paul de spoorsector uit om bij de invoering van ERTMS met elkaar de ruimte te creëren waarin uitproberen, samen stappen zetten en leren centraal staan.

ERTMS Festival: van horen naar ervaren

Tijdens het aansluitende ERTMS Festival verschoof de focus van horen naar ervaren. Bezoekers konden hun eigen programma samenstellen vol sessies over gerealiseerde innovaties, simulaties en demonstraties. “Het is fijn om op deze manier in contact te komen met collega’s die op hun eigen manier allemaal een bijdrage leveren aan ERTMS”, aldus een bezoeker van het symposium. Een collega vult aan: “En goed om met elkaar in gesprek te blijven en daarmee ook de (kleine) successen te vieren.”

Tussen nu en 2031 worden ruim 15.000 spoorprofessionals opgeleid, wordt het materieel omgebouwd en krijgen zeven baanvakken en de Noordelijke lijnen ERTMS. Vanaf 2050 is ERTMS het standaard beveiligingssysteem in heel Nederland, de standaard voor treinbeveiliging- en besturing van de toekomst. Een flinke uitdaging die de spoorsector samen aangaat.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen