Stand van zaken | Change Requests en TSI OPE

22-02-2023
1762 keer bekeken

Benieuwd naar de meest recente ontwikkelingen en Change Requests die door de ERA worden behandeld? Het OKE maakt maandelijks een overzicht waarin je de laatste stand van zaken kunt terugvinden.

Soort bericht

Achtergrond

Groepen

OKE

Benieuwd naar de meest recente ontwikkelingen en Change Requests die door de ERA worden behandeld? Het OKE maakt maandelijks een overzicht waarin je de laatste stand van zaken kunt terugvinden.

We praten je onder meer bij over de laatste ontwikkelingen van de TSI OPE en de TSI CCS, de Europese Instructies en de nieuwe definitie van de End of Authority (EOA).

EECT, CER OPE SG en ERA ERTMS OH WP

Met de Europese update geven je de laatste stand van zaken op gebied van specificaties en regels in het Europese treinverkeer, de Technical Specifications of Interoperability. Alle informatie uit deze update komt uit drie verschillende vergaderingen. De EECT komt elke maand twee of drie dagen bij elkaar en behandelt dan de Change Requests. De CER OPE SG komt eens per twee maanden bijeen en beoordeelt dan de voorgestelde wijzigingen in de TSI OPE. Daarna geven ze deze wijzigingen mee aan de speakers die namens de CER de ERA ERTMS OH WP bezoeken.

De uitgebreide behandeling van alle onderwerpen vind je in de Bibliotheek op deze website, of via het document onderaan dit bericht.

Wat is er zoal besproken

TSI OPE en TSI CCS

De besluitvorming rond de TSI OPE en de TSI CCS is nog niet afgerond. Vanuit de publieke consultatie en vanuit de spoorsector in Europa kwam nog een aantal punten naar voren die tot nadere discussie leidden. In de RISC gaat deze discussie voor de TSI OPE onder andere over:

  • De rol en functie van RINF;
  • Het introduceren van Level R;
  • De koppeling van RINF aan de door spoorwegondernemingen gebruikt routebook en rulebook.

Voor de TSI CCS gaat de discussie over:

  • Partial fulfilment
  • Cold Movement Detection (CMD)
  • Het introduceren van Level R
  • Errorcorrecties
  • Introductie sv.2.2 sv.2.3 en sv.3.0

Europese Instructies

Naar aanleiding van de opmerkingen die gekomen zijn vanuit de publieke consultatie zijn de inhoud en vorm van de Europese Instructies in de afgelopen ERA ERTMS OH WP en in de ERA OPE WP behandeld. Daarbij zijn twee belangrijke Europese Instructies behandeld: de EI#1 en de EI#7.

Europese Instructie #1

Vanuit Italië kwam de wens om de EI#1 expliciet te voorzien van een aankruisvakje waarin de machinist opdracht zou krijgen om de override te gebruiken. De vergadering heeft dit afgewezen met als argument dat juist, en alleen, de EI#1 gebruikt moet worden om een EOA of een sein, of welk stopaspect dan ook, te passeren als er om welke reden dan ook geen rijweg ingesteld kan worden.

Europese Instructie #7

In de laatste versie van de EI#7, zoals die opgenomen was in de TSI OPE, werd er van uit gegaan dat in geval van SOM positie onbekend, de machinist altijd override zou moeten gebruiken om de Stop if in SR balise aan het eind van het vertrekspoor te kunnen passeren. In het overgrote deel van Europa is dit overigens ook zo.

Nieuwe definitie End of Authority (EOA)

De nieuwe set Europese Instructies moeten geldig zijn voor ETCS én de ClassB omgeving. Daarom stelde ERA voor de defenitie van EOA te veranderen. Omdat de oude definitie van EOA altijd verbonden is geweest met een MA in ETCS omgeving, zijn er verschillende landen, waaronder Nederland, die aangegeven hebben dat er mogelijk verwarring kan ontstaan bij machinisten als de term EOA in ClassB omgeving gehanteerd wordt. Bovendien is het de vraag of de nieuwe definitie wel volledig passend is op alle operationele scenario’s en situaties.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen