Een veelgehoorde vraag. Vooral van machinisten die al veel ervaring hebben met ERTMS. Want wat moeten zij nog bij leren als ERTMS op meer baanvakken wordt uitgerold? Om daar antwoord op te geven, maakte het OKE een applicatie met alle verschillen tussen ERTMS van nu en ERTMS van straks op een rij.
Tussen nu en 2050 ligt in heel Nederland ERTMS. Op sommige baanvakken ligt nu al ERTMS. De versie op de bestaande ERTMS-baanvakken is een andere versie dan de versie waar alle verkeer via het spoor straks mee rijdt. Henri van Houten legde al eens uit waarom er verschillende versies bestaan. De zichtbare of merkbare verschillen in de praktijk van machinisten, leggen we uit aan de hand van een nieuwe tool.
Deze vraag over de concrete verschillen in de dagelijkse praktijk krijgt het OKE vaak. En het OKE niet alleen. Ook bij Johan Willemen, directeur van opleidingscentrum RDP, komt deze vraag regelmatig langs. Wat moeten machinisten nog bij leren als de nieuwe baanvakken worden uitgerold.
Verschillende versies en verschillen in versies
Met de tool kun je meerdere dingen doen. Zo vind je er meer achtergrondinformatie over de verschillende versies van ERTMS. Het belangrijkste is het overzicht van de zichtbare of merkbare verschillende in de uitvoering. Voor in totaal twaalf onderwerpen vergelijken we twee versies van ERTMS in een overzicht. Waar het relevant is, kun je doorklikken naar meer informatie.
Makkelijke versie
Moeilijke versie
Let op! Een klik op deze knop download het bestand. Open daarna het bestand vanuit de downloads onderin de browser of via de map Downloads.
Vind de juiste match tussen materieel en infra
ERTMS is een systeem in de trein en in het spoor. Dat betekent dat de versies van ERTMS op die twee plekken met elkaar moeten kunnen praten. Ook als in een van beide een oudere versie zit. Dat heet Backwards Compatibility. In de tool kun je ontdekken welke versies van ERTMS goed, juist niet of gedeeltelijk met elkaar kunnen samenwerken.