Benieuwd naar de meest recente ontwikkelingen en Change Requests die door de ERA worden behandeld? Het OKE maakt maandelijks een overzicht waarin je de laatste stand van zaken kunt terugvinden.
We praten je onder meer bij over de laatste ontwikkelingen van de TSI OPE en de TSI CCS, de System Pillar Operational Design en geven een toelichting op Baseline 3 Release 2 waar steeds meer machinisten in hun trein of tijdens opleiding mee te maken krijgen.
EECT, CER OPE SG en ERA ERTMS OH WP
Met de Europese update geven je de laatste stand van zaken op gebied van specificaties en regels in het Europese treinverkeer, de Technical Specifications of Interoperability. Alle informatie uit deze update komt uit drie verschillende vergaderingen. De EECT komt elke maand twee of drie dagen bij elkaar en behandelt dan de Change Requests. De CER OPE SG komt eens per twee maanden bijeen en beoordeelt dan de voorgestelde wijzigingen in de TSI OPE. Daarna geven ze deze wijzigingen mee aan de speakers die namens de CER de ERA ERTMS OH WP bezoeken.
De uitgebreide behandeling van alle onderwerpen vind je in de Bibliotheek op deze website, of via het document onderaan dit bericht.
Wat is er zoal besproken
TSI OPE en TSI CCS
Na de stemming over de nieuwe TSI CCS en TSI OPE in de RISC, enige tijd geleden, begon de Europese Commissie met het maken van de vertalingen van de teksten en met het opstellen van de zogenaamde 'Application Guide'. De vertalingen zijn een paar weken geleden binnengekomen en zijn door verschillende partijen beoordeeld en met een verzoek tot aanpassing via ons Ministerie weer terug bij de Europese Commissie.
Update System Pillar Operational Design
De System Pillar Operational Design is vorig jaar november opgestart en bestaat uit vertegenwoordigers van infrabeheerders, industrie en vervoerders. Doel van de System Pillar Operational Design is het uitwerken van geharmoniseerde gebruikersprocessen. De werkgroep kijkt naar bestaande processen, naar mogelijke harmonisatie en mogelijk fundamentele aanpassingen van deze processen.
Baseline 3 Release 2 (B3R2)
Steeds meer machinisten krijgen in de praktijk of tijdens de opleiding te maken met Baseline 3 Release 2. Daarbij is het systeemgedrag, of datgene dat zichtbaar is in de DMI, voor een aantal zaken anders dan voorheen. In een notendop de opvallendste verschillen:
- De release speed afstand (RSM) wordt weergegeven in geel in plaats van grijs.
- Anders dan in B2 wordt niet meer gevraagd om een transitie, bijvoorbeeld van ATB naar ETCS, te bevestigen.
- Een vreemde weergave van Ceiling Speed Monitoring (CSM) bij behoedzaam naderen van End of Authorithy (EOA).
Toelichting op deze verschillen vind je in de uitgebreide update.