ProRail geeft systeemleverancier Alstom opdracht de STM ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG baanvakken) te ontwikkelen. Deze module is nodig in de periode dat ERTMS materieel rijdt over baanvakken met ATBNG.
For English, click here.
Ze laat de ETCS boordcomputer in de trein praten met ATB in de infrastructuur. Op de baanvakken met ATBNG rijden vooral regionale vervoerders.
De blauwdruk voor een STM ATBEG (eerste generatie) is sinds 2020 al beschikbaar. Voor de nieuwe generatie (ATBNG) bestaat nog geen STM. Daarom begint Alstom dit jaar met de ontwikkeling van een STM voor ATBNG.
ProRail topman John Voppen: “De STM ATBNG is cruciaal voor een succesvolle uitrol van ERTMS in Nederland. Mooi dat Alstom deze voor Nederland ontwikkelen kan”.
Wim Knopperts, directeur van de Programmadirectie ERTMS; “De inspanningen om deze STM ontwikkeld en gecertificeerd te krijgen zijn hoog. Het is een product dat per land specifiek ontwikkeld moet worden en is de eerste en noodzakelijke stap in het rijden onder ERTMS. Ik ben heel blij dat Alstom bereid is haar schaarse ontwikkelcapaciteit in te zetten om dit noodzakelijke systeem voor de Nederlandse ERTMS uitrol beschikbaar te stellen. Alstom zal het product tijdig moeten leveren voor het materieel dat in het noorden van Nederland rijdt. Daarvoor moet goed samengewerkt worden met materieeleigenaren en de industrie”.
Bernard Belvaux, Managing Director Benelux van Alstom: "We zijn blij dat we met deze ontwikkeling een STM ATBNG oplossing voor de markt beschikbaar kunnen maken en daarmee aan een succesvolle implementatie van ERTMS in Nederland bijdragen."
In 2026 zal in het Noorden het eerste baanvak, dat nu nog is voorzien van ATBNG, stapsgewijs worden voorzien van ERTMS. Voor het materieel dat al is omgebouwd naar ERTMS is het dan noodzakelijk dat deze treinen zijn voorzien van de STM ATBNG.