Met het CEF Upgrade-project upgraden eigenaren / houders hun met ERTMS uitgeruste goederenlocomotieven naar de nieuwe ERTMS-versie. De subsidie voor dit project is medegefinancierd door de financieringsautoriteit voor Europese verbindingen.
Bestaande goederenlocomotieven die met een oudere versie dan Baseline 3, level 2 uitgerust zijn, kunnen straks niet meer rijden over de omgebouwde baanvakken rijden. Daarom moeten eigenaren de goederenlocomotieven ombouwen en upgraden naar ERTMS Level 2 Baseline 3.
CEF Upgrade helpt eigenaren met deze subsidie. We ondersteunen met de aanvraag van de Europese CEF-subsidies en maken bekostigingsafspraken met het ministerie IenW. Daarna faciliteren en monitoren we het project. IEMeV rapporteert aan zowel de Programmadirectie ERTMS als het ministerie van Ien W.
Het project bestaat nu uit 8 prototypes en 139 serievoertuigen. Op basis van de prototypes kunnen we in een later stadium nog eens 96 voertuigen ombouwen. Dat leidt tot een totaal van 243 met Baseline 3 uitgeruste locomotieven.
In de goederensector is de winstmarge klein. Omdat de kosten voor ERTMS-applicaties flink zijn, is het lastig om hierin te investeren. In de afgelopen 10 tot 15 jaar hebben partijen bovendien al vaker in applicaties geïnvesteerd, terwijl de opbrengsten van die investeringen voorlopig klein bleken. Bovendien tastten die investeringen de operationele inzet van de locomotieven aan.
Zonder een forse steun in de rug zouden de meeste houders en eigenaren niet in ERTMS investeren. Met de CEF Upgrade willen we ervoor zorgen dat er straks genoeg inzetbaar materieel is voor de omgebouwde baanvakken.
Alle projecten zitten nu in de eerste fase. In een enkel geval is er al een volledig pre-engagement traject via de ERA One-Stop Shop doorlopen. De eerste systeemontwerpen verwachten we in het eerste kwartaal van 2022. Daarna doen we lab- en veldtesten. Voor alle projecten leveren we afsluitend de typegoedkeuring (vehicle type authorisation, VA) of de voertuigtoelating (authorisation to place on the market, APOM) op.
Alle projecten moeten uiterlijk 31 december 2024 zijn afgerond. Dan zijn er 147 locomotieven omgebouwd en hebben we de basis gelegd om er nog eens 96 om te bouwen met een volgende subsidieregeling.
› Wat doet IEMeV?
› Subsidies
› MT Railfreight
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.