Alpha Trains en de locomotieven-upgrade: complex, maar leerzaam

03-04-2024
{0} reacties

Veel treinen en locomotieven die op het Europese spoor rijden, hebben al een eerdere versie van ERTMS aan boord. Die systemen moeten nu geüpgraded worden naar ETCS Baseline 3. Alpha Trains is een van de acht materieeleigenaren die deze uitdaging aangaan.

Prototypes getest

Alpha Trains is een leasebedrijf voor treinen en locomotieven, met vestigingen door heel Europa. Het plan is om 76 locomotieven te upgraden naar ETCMS Baseline 3, vertelt projectmanager Maximilien Michiels. “Het gaat om de elektrische TRAXX MS2-vloot en de diesellocomotieven G1206 en G2000 van de Vosslohvloot.” Voor de upgrade van deze locomotieven worden eerst prototypes ontwikkeld. “De eerste mijlpaal is inmiddels bereikt: de eerste testen van deze prototypen. Dus dat gaat goed. Ook werken we hard en gemotiveerd om de deadline te halen, die is eind 2024.”

Trainspotters

Naast de dingen die goed gaan, ziet Michiels ook verbeterpunten. “We integreren nieuwe systemen in locs die 20 jaar geleden zijn ontworpen, terwijl die systemen zelf nog in ontwikkeling zijn. Dat is ingewikkeld, maar we hebben er veel van geleerd. En met de kennis die we nu opdoen, kunnen we volgende projecten optimaliseren.” Ook de overgangsfase waarin ERTMS zich nu bevindt, brengt uitdagingen met zich mee. “Onze locomotieven rijden door heel Europa en moeten in de overgangsfase dus ook kunnen rijden met meerdere nationale systemen aan boord. Die moet je allemaal installeren, onderhouden en upgraden.” Gezien de complexiteit van ERTMS zijn die uitdagingen geen verrassing. Wél verrassend was de publieke belangstelling toen Alpha Trains eind vorig jaar in België de Vossloh-G2000-locomotief wilde testen. “Er stonden allemaal trainspotters te wachten om de locomotief te zien en foto’s te maken! Voor ons was dit een echte verrassing. En heel motiverend.”

Open samenwerking

De ombouw of upgrade van treinen en locomotieven naar ERTMS is kostbaar. Voor materieeleigenaren is gedeeltelijke subsidie beschikbaar – Europees en Nederlands - voor zowel de prototypefase als de seriële upgrades daarna. Michiels: “Zo’n subsidieaanvraag is veel werk, maar de ondersteuning van de Nederlandse Programmadirectie bij het opstellen van de contracten is goed.” Hij is sowieso positief over de samenwerking met de Programmadirectie. “We hebben elke maand telefonisch contact. Projectmanager Rob Besjes geeft goed advies en deelt zijn ervaring met ons. Als we een probleem melden, krijgen we adequate feedback. Zo kunnen we direct verbeteren. Dus laten we gewoon op deze manier doorgaan!

Alles over ERTMS bij materieeleigenaren

Dit artikel is geschreven door Eveline Bets

Afbeeldingen

Cookie-instellingen