Op deze pagina vind je het laatste nieuws van partijen die gezamenlijk werken aan de uitrol van ERTMS in Nederland. Wil je het nieuws regelmatig in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief. De artikelen worden met zorg opgesteld door een redactie waarin de sector vertegenwoordigd is.
Abonneer je op de nieuwsbrief
Zonder overstap reizen tussen Aken, Maastricht en Luik: vanaf eind juni kan het. Dan neemt Arriva de Drielandentrein in dienst. Er ging veel voorbereiding aan vooraf om het materieel onder drie verschillende treinbeveiligingssystemen te laten rijden. Lees meer over De Drielandentrein en Het Baken van Aken
Strukton Rail ontwikkelde de ERTMS Trackbot, een robot die fysiek zwaar, repetitief montagewerk overneemt van monteurs. “Dat is superbelangrijk”, zegt Chris Verstegen, programmamanager ERTMS van ProRail. “Want in de spoorsector hebben we moeite om de vakmensen te vinden voor nachtwerkzaamheden." Lees meer over Maak kennis met de ERTMS trackbot
Treinbeveiligingssysteem ERTMS betekent niet alleen een modern treinbeveiligingssysteem, maar ook meer onderlinge afhankelijkheid in de keten. Vervoerders, spoorbeheerders zoals ProRail, materieeleigenaren, overheden: alle ketenpartners moeten intensiever samenwerken. Lees meer over Ketenbeheer: tijd om samen door te pakken
Machinist Harold uit Zwolle deed samen met zeven collega’s het allereerste ERTMS-leertraject van NS. Hij hield een dagboek bij over zijn belevenissen. Lees meer over Dagboek van een beginnend ERTMS-machinist van NS
ERTMS verandert het werk van machinisten. Voor de ene machinist zijn de veranderingen ingrijpender dan voor de ander. Machinisten van Rail Force One, Arriva en NS laten in hun afleveringen van Kijk in de Praktijk zien wat er voor hen (niet) verandert. Lees meer over Dit verandert er (niet) voor machinisten
Het kernnetwerk op het spoor moet in 2030 voltooid zijn, het uitgebreide kernnetwerk in 2040 en het volledige netwerk in 2050. Dat is wat de herziene verordening voor de ontwikkeling van het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T) zegt. Hoe gaat ProRail dit voor elkaar krijgen? Lees meer over Tijd én geld besparen bij de uitrol van ERTMS
Met de komst van ERTMS moet iedereen in de spoorse sector straks dezelfde digitale taal spreken. Om alles digitaal goed vast te kunnen leggen is een grote stap gezet; de publicatie van een digitale taalversie met vergrote woordenschat. Een mijlpaal voor alle partijen in de spoorsector. Lees meer over Grote stap gezet naar digitaal spoor
Eind 2023 startte het talentenprogramma ERTMS. Zestien startende collega’s krijgen de kans ervaring op te doen bij ProRail, Sweco, NS, Arriva, IL&T, het ministerie van IenW en de Programmadirectie ERTMS. Trainees Robert, Christine en Randy leerden veel en ervaren de kracht van het traineenetwerk. Lees meer over De toekomst van ERTMS: trainees aan de slag in talentenprogramma
Om treinen veilig te kunnen laten rijden onder ERTMS, zijn actuele en betrouwbare data essentieel. Alle in, aan en voor het spoor werkende partijen moeten op hetzelfde moment over dezelfde data kunnen beschikken. Lees meer over Kloppende spoorse data zijn van levensbelang
ERTMS komt in het spoor én in de treinen. Als het materieel straks allemaal is aangepast, krijgen dus ook monteurs te maken met ERTMS. De Intercity Nieuwe Generatie gaat straks in onderhoud bij Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer. Lees meer over Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer NS & ERTMS
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.