Een mijlpaal voor Qbuzz op de MerwedeLingelijn

03-04-2024

In het complexe meerjarenprogramma ERTMS zijn mijlpalen iets om te koesteren. Vervoersbedrijf Qbuzz bereikte er recent één: op 14 maart zetten Qbuzz en fabrikant CAF hun handtekening onder het koopcontract voor tien nieuwe treinen. Projectmanager René de Zeeuw geniet van het pionieren dat ERTMS is.

In het complexe meerjarenprogramma ERTMS zijn mijlpalen iets om te koesteren. Vervoersbedrijf Qbuzz bereikte er recent één: op 14 maart zetten Qbuzz en fabrikant CAF hun handtekening onder het koopcontract voor tien nieuwe treinen. Projectmanager René de Zeeuw geniet van het pionieren dat ERTMS is en vertelt meer over de aanschaf van het nieuwe materieel.

Waarom koos Qbuzz voor de aanschaf van nieuwe treinen en niet voor ombouwen van bestaand materieel?

“Door een combinatie van factoren. Allereerst: Qbuzz heeft een concessie voor het spoortraject MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Dordrecht is een station op de lijn Kijfhoek-Belgische grens, dat is een van de eerste ERTMS-trajecten. Dus straks rijden we station Dordrecht in en ook weer uit op ERTMS. Dat riep de vraag op: wat gaan we doen, ombouwen of nieuwe treinen aanschaffen? Verder speelde ook mee dat je bij ombouwen nieuwe techniek installeert in treinen die al tien of vijftien jaar oud zijn, de vraag is wat dat oplevert. Bovendien hebben wij tijdens de spits al onze treinen nodig, en als je ze gaat ombouwen zijn ze een tijdje uit de roulatie. En natuurlijk spelen de kosten een belangrijke rol. De kosten voor ombouw van bestaande voertuigen waren wel rechtmatig, maar niet doelmatig. Daarom hebben we in overleg met de Programmadirectie en met de provincie Zuid-Holland, de concessieverlener, gekozen voor de aanschaf van nieuwe treinen die geschikt zijn voor ERTMS.”

De aanschaf verliep via een Europese aanbesteding. Welke eisen waren daarin belangrijk?

“Dat zijn er vele. Onder andere dat de leverancier al eerder een gecertificeerde trein geleverd moet hebben voor het Nederlandse spoor. En naast de prijs en kwaliteit speelde ook de levertijd mee. Wij willen de treinen, die nog gebouwd moeten worden, eind 2027 hebben. Dan gaan we testen. We willen zeker weten dat de nieuwe treinen goed functioneren onder ERTMS.”

Bij ERTMS draait het ook om samenwerking. Wat is jullie visie hierop?

“Het is best een bijzondere constructie, die samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Programmadirectie, ProRail en de provincie Zuid-Holland. Voor ERTMS is er geen handboek, we moeten het samen regelen. Er zijn raakvlakken, zoals ketenbeheer, daar moeten we met elkaar goede afspraken over maken. Want als een trein vol reizigers stilstaat, wil je heel snel weten hoe dat komt en hoe we dat gaan oplossen.

Tot slot: hoe kijkt Qbuzz naar ERTMS?

“De machinisten zijn positief, ze willen ook graag meedenken over gebruikersprocessen en verheugen zich op de nieuwe treinen. Een Europees treinbeveiligingssysteem is ook gunstig voor reizigers die binnen Europa willen reizen, ze kunnen met de trein gaan in plaats van met het vliegtuig. Dat levert weer een mooie bijdrage aan vermindering van de CO2-uitstoot. Met ERTMS kunnen we straks ook veel meer pinpoint gaan rijden, en nog meer reizigers goed bedienen. Los daarvan: ERTMS is ook gewoon hartstikke interessant. Het is pionieren, we gaan alles voor het eerst meemaken. Dat vraagt creativiteit en ondernemerschap. Serieus leuk om te doen!”

Lees meer over implementatie ERTMS bij personenvervoerders

Dit artikel werd geschreven door Eveline Bets

Afbeeldingen

Cookie-instellingen