Een Kijk in de Praktijk. Dat geven wij en heel veel spoorprofessionals met de reeks aan video's! Deze serie gaat over ERTMS en wat de komst ervan betekent voor iedereen die in de spoorsector werkt. Want veel mensen vragen zich af wat het betekent als we straks overal met ERTMS gaan rijden. Dat en meer laten we je zien in deze afleveringen.
Nieke is deze keer in Rotterdam bij Feridun op bezoek. Hij vertelt over zijn werk als ETCS monteur bij Alstom. Zowel over het onderhoud aan bestaande ETCS systemen, als de ombouw naar nieuwe ETCS versies in locomotieven komen aan bod.
Met de komst van ERTMS moet er een heleboel hard- en software op elkaar afgestemd en getest worden. Dat gebeurt niet buiten, maar binnen in het integratielab in Amersfoort. Hannah en Henk Jan vertellen hoe zij door binnen te testen de buitenwereld helpen voor te bereiden op ERTMS.
Fedor is specialist ICNG en neemt ons mee de trein in om te laten zien hoe ERTMS er nu eigenlijk uitziet én hoe zijn werk verandert met de komst van ERTMS. Moeten iedere specialist nu computerdeskundige worden? En wordt het werk ingewikkelder nu er straks gewerkt wordt met ETCS? Je komt erachter in deze video!
Bij Railverkeerstechniek verandert er veel. Het ontwerpen, de techniek en het spoor zien er straks heel anders uit. In deze video vertelt Maurits vanuit de Inktpot in Utrecht meer over de veiligheid, de capaciteit en de maakbaarheid van ERTMS op het baanvak Kijfhoek - Belgische grens.
Frank werkt vanuit post Zwolle samen met zijn collega's aan een veilig spoor. Die verkeersleidingspost krijgt vanaf 2026 te maken met ERTMS. Kijken ze daar reikhalzend naar uit of hebben ze liever dat 2026 nog heel lang duurt? Ontdek het in de video!
Laat het weten!
ERTMS is voor Thijmen al hartstikke bekend! Hij en zijn collega's werken al 15 jaar met ERTMS én met ATB. Welke van de twee nu lekkerder rijdt? Dat legt Thijmen haarfijn aan je uit.
In Wildenrath, Duitsland kijken we mee met materieelbeheerder Björn en testmachinist René. Björn beheert de elektrische treinen van Arriva en maakt die samen met zijn collega's klaar voor de toekomst. René test de treinen die zijn omgebouwd en controleert of het systeem doet wat het moet doen!
Meester van het spoor Mark kijkt ook als ERTMS straks de standaard is, nog steeds het allerliefst naar buiten om te zien wat er gebeurt. Hij stelt de DMI aan je voor, waar hij en andere machinisten straks alle informatie vandaan haalt.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.