We realiseren ERTMS stap voor stap. Het proces bij zo’n migratiestap ziet er steeds hetzelfde uit: we stellen eisen op en maken ontwerpdocumenten. Die ontwerpdocumenten vormen de basis voor de ombouw van het materieel of de infrastructuur, waarna we uitgebreid testen voordat we het baanvak met ERTMS in gebruik nemen.
Beoordelen van ontwerpdocumenten
De ontwerpdocumenten zijn bepalend voor hoe de praktijk eruit komt te zien. Het is dus belangrijk dat die kloppen. Daarom beoordelen gebruikers de ontwerpen al in een vroeg stadium.
Vijf gebruikersaspecten
Het OKE zetten onder meer simulaties in om te onderzoeken in hoeverre machinisten en treindienstleiders kunnen werken met het systeem. Ze stoppen de ontwerpdocumenten in de simulator, en beoordelen de ontwerpen op vijf aspecten:
1. Effectiviteit
2. Efficiëntie
3. Voldoening
4. Vrijwaring tegen risico
5. Compleetheid
Meer over simulaties bij het OKE
Soorten simulatoren
Om ERTMS te beoordelen gebruiken we doorgaans twee simulatoren. Dat zijn EOSS en de ERSA-simulator. Met de EOSS kunnen machinist en treindienstleider tegelijkertijd ontwerpen van gebruikersprocessen testen, De ERSA-simulator kunnen we goed gebruiken om ontwerpen voor een specifiek baanvak te toetsen.